21-9-2005 – Grand Raid Cristalp, afzien

Cristalp-logo CONCEPT – 21-09-2005 – Verslag Grand Raid Cristalp CONCEPT
Om 4:15 gaat de wekker, ik ben al een tijdje wakker, ik ga m'n bed uit en zet lekker een bak koffie. Ik eet wat en stap onder de douche om nog even lekker te ontspannen.Om 5:30 vertrekken we naar Heremence waar ik om 6:45 zal starten, we parkeren de auto een eindje buiten het dorp. We komen daar Nico en Astrid Prins tegen, ik ga met Nico naar de start en de vrouwen gaan terug naar Evolene om ons straks op te wachten.Nico start 15 min na mij, ik wens Nico succes en ga naar mijn startvak, daar aangekomen sta ik gelijk weer te lullen met 2 andere NL's, ze noemen zich "Team Duopenotti".

R0010446Ik heb eigenlijk geen last van de zenuwen o.i.d. precies om 6:45 rij ik onder de Start door en het avontuur is begonnen, ik heb er zin in! Er is de afgelopen nacht veel regen gevallen dus er zal veel modder zijn, daar zou ik later een hoop van tegenkomen.

Op het eerste klimmetje is het toch wel een beetje fris maar ik ben eigenlijk wel blij dat ik mijn bodywarmer uit heb gedaan en alleen een kort shirt met armwarmers aan heb. Op een gegeven moment kom ik een NL'r tegen die er een lekkere vaart in heeft zitten, hij rijdt op een 'oude' KLEIN, fel oranje/rood, na een tijdje komt er nog een NL'r voorbij, ook een veteraan, we gaan met hem mee maar mijn hartslag loopt op naar 170 dus ik laat hem gaan, na een tijdje rij ik weer samen met de 1ste NL'r. Na ongeveer 1000 hm's moeten we gaan lopen omdat het voor te veel mensen te technisch(?) is, jammer dit kost veel tijd. Dan mogen we gaan afdalen naar Evolene, een mooie en snelle afdaling ik ga als een speer naar beneden en op het einde nog een stukje erg stijl en technisch.

R0010458In Evolene verwacht ik Marjon die foto's zal maken, ik rij langs ons huisje de weg omhoog (na de brug over het watertje) maar geen Marjon, bij de camping zit ze lekker te theeleuten met Astrid,  Jeannet en Lettie, het is 9:30 en ze hadden mij nog niet verwacht, ze rent naar het huisje om mijn bidons en eten te halen, ik zit inmiddels te twijfelen of ik mijn Goretex regenjackje achter zal laten, ik besluit hem toch mee te nemen, (dit zal mijn redding worden). Nico zou ongveer tussen de 15 a 25 minuten achter mij zitten. Langs de verzorging in Evolene gereden wat niet meevalt, iedereen blijft midden op de weg staan, vervolgens de brug over de doorgaande weg naar Les Haudres over en gestart met de klim naar Eison. Het is een 'klimmetje' van ruim 400hm's, van de week tijdens training/verkenning een makkie, nu voelen de percentages tussen de 7 en 11% heel anders, hierna volgt een afdaling te voet, jammer kost veel tijd en een stukje technische afdaling gemist.

R0010465Nu volgt de klim naar La Vieille, een pittige klim met de nodige variatie aan stijgingspercentages(7/14%), boven aangekomen is het koud, iets van 6graden. Het spettert dus dat is ook al niet best, ik trek mijn  Goretex regenjack voor de zekerheid maar aan. Ik neem een bakje bouillon, ik heb honger en heb het koud, ik neem de helft van mijn laatste gelletje ik klets nog wat met 2 NL's van de camping en maak nog ff een foto van ze vervolgens start ik met de klim naar Pas de Lona, de starthoogte is ongeveer 2350m en moeten naar krap 2800m dus bijna 450hm's. Het is inmiddels een beetje gaan ijzelen/sneeuwen  midden op de Pas de Lona ik heb het niet meer koud, stap voor stap omhoog met een bpm van tussen de 150 en de 160, de eerste modderstromen komen als dikke blubber naar beneden “gedreven” das niet best,  af en toe kan achter een "Verbier" rijder aan om zodoende toch een beetje snelheid erin te houden, eerlijk gezegd valt de Pas de Lona mij echt mee, misschien dat met de lange afstand het gevoel anders is?!. Een stuk voordat ik bovenkom komt Bas van Dooren voorbij, ik vraag hoe het gaat, hij zegt niet best, ik vraag of hij eten/een gelletje nodig heeft, dat hoeft hij niet, we hebben het nog even over het klimstuk naar Basset de Lona.

nico6Bovengekomen wens ik hem succes en duw hem op gang (uiteindelijk zou hij 23ste worden en 2de NL’r), ik ga  weer een bakje bouillon halen en ff weer wat foto's maken, alles is inmiddels helemaal wit, de  temperatuur zit ergens rond de 1 a 2 graden, mijn handen en benen beginnen echt koud te worden, ik begin aan de afdaling naar Basset de Lona, mijn vingers voelen als ijs volgende keer lange handschoenen aan in de bergen de lol gaat er nu toch wel een beetje af met die kou, ik stop en pak mijn arm warmers uit mijn rugzak, dat lukt met moeite, ik trek ze over mijn handen en mijn remgrepen, ik ga weer verder alles begint toch echt heel koud te worden! Ik kom een hoop mensen tegen waarvan de moraal redelijk is  gebroken, het regent echt hard en alles is blubber/sneeuw/stenen en koud en zeiknat. Ik begin aan de klim naar de Basset, meeste stukken gewoon goed te rijden ondanks alle troep, een hoop mensen lopen weer, zou het de moraal zijn?

pdel10 pdel11Ik heb het inmiddels wel steenkoud en vraag mij af hoe dat in de 15km lange afdaling zal gaan, ik begin eraan maar heb de meeste spieren niet echt meer onder controle af en toe doen m'n armen en benen raar, ook moet ik mijn mond openhouden omdat ik ontzettend moet klappertanden. Bij een technische ondersteuningspost moet ik gewoon stoppen, het lukt allemaal niet neer, het is zo koud en het regent echt hard ik wil gewoon ff schuilen en uit de wind, de gevoelstemperatuur ligt nu echt ver onder het vriespunt tijdens het afdalen ook mijn voorrem remt nog steeds niet, geen druk meer snap er niets van alleen achter remt nog goed.
Na een paar minuten besluit ik verder te gaan de hoogtemeters (naar beneden) gaan niet echt snel naar mijn gevoel ben ik heel lang onderweg maar de feesttent (?) krijg ik al in zicht het enige wat ik nog wil is finishen en warme kleren en onder de douche, omdat mijn voorrem niet goed werkt durf ik ook niet fa te dalen, ik voel me zo ellendig maar wil niet opgeven, ik stop ff snel bij een tentje om te vragen hoe lang het nog is de man zegt 15 a 20 minuten afdalen maar geeft wel als waarschuwing mee dat ik langzaam moet dalen, onder het tentje zie ik allemaal verkleumde bikers in dekens staan die op hebben gegeven ik denk dat wil ik niet ik ga “snel” verder.

Finish
R0010487Na meer als 30 minuten en heel veel hoogtemeters ik rij de feesttent binnen en voel mee zwaar klote, ik rij het podiumpje op en laat me voor de laatste keer scannen, dit was het dan de GRC is voorbij iets zwaarders heb ik nog niet gedaan in mijn leven. Voor mij staat een man die van het schudden van de kou bijna onderuit gaat, hij krijgt een deken, ik ga verder en hoor de helikopters af en aan vliegen, in de verschillende verzorgingstenten liggen allemaal mensen die verzorgd worden ik sta inmiddels ook nog steeds zwaar te klappertanden en schudden als een idioot.

Ik bel Marjon maar krijg haar niet te pakken, na 4x heb ik er aan de telefoon ze is met Astrid bij de auto ze was van de zenuwen de telefoon vergeten, opeens staat Nico voor me ik snap niet dat ik hem nog herken, hij ziet eruit als de verschrikkelijke sneeuwman,
ook te klapperen en schudden we moeten nog zeker 15min lopen naar de auto daar aangekomen warme kleren aan en naar huis. Terugreis duurt zeker nog een uur maar ik word al warmer dit is zo lekker, drinken en zoute chips eten en natuurlijk winegums!!!

In het huisje aangekomen onder de douche gestapt en lekker tot rust gekomen en opgewarmd. Daarna op de camping bij John en Jeannet Hommes gaan zitten met zijn allen. Tegen de avond gezellig in Evolene uit eten gegaan, de kabeljauw was heerlijk, sfeer was goed en de verhalen konden niet op.
Na het eten weer gezellig bij John en Jeannet gaan zitten voor bier en wijn, ondanks dat niet iedereen gefinnished was was het toch een hele mooie wedstrijd.

– Sebastiaan de Bruijn 76km, uitgereden 8:05
– Nico Prins 76km, uitgereden 8:01
– John Hommes 131km, net voor La Vieille moeten stoppen vanwege de   neutralisatie, doel binnen de 8uur
– Marinus de Vries 131km, Bij Evolene moeten stoppen vanwege neutralisatie,   doel uitrijden

Afstand                        : 76km
Hoogtemeters              : 2968m
Tijd                               : 8:05
Temperatuur                : 0 en 13 graden
Omstandigheden         : goed tot barslecht
Weertype                     : zon/regen/ijzel/sneeuw/bewolkt/herlder/alles

Dit jaar hebben we besloten om weer op vakantie te gaan naar Zwitserland, naar Evolene om precies te zijn, vorig jaar hebben we daar op de camping gestaan en kwam de GRC er precies langs (de week ervoor had ik de Eiger Bike Challenge gereden in Grindelwald). Ik had al diverse stukken gelezen over de GRC en die trok natuurlijk direct, een paar stukken tijdens de vakantie gedaan van de route van de GRC, lekkere heftige afdalingen, voor wandelaars waren de de paden al lastig genoeg. Afgelopen winter ingeschreven en een studio geboekt in Evolene, vorige vakantie hadden we 5 graden vorst in onze tent…vandaar.
Hieronder wat specs over de GRC
• Budget 400.000 euro
• ruim 1000 vrijwillgers
• 5 helicopters
• 15 technische posten onderweg
• 14 bevooradingen
• duizenden gekke Zwitsers langs de route
• 2000 starters lange afstand
• 2000 starters korte afstand
• Nederlandse starterslijst

Profiel van de GRC
GRC Profile

R0010465 R0010463  R0010449    pdel9       heli1_small
Foto's
De Start in HeremenceOnderweg op de eeste klim richting Evolene
Kort filmpje van de klim naar Evolene, klik om te opnenen  Eerste verzorging na 1000hm's, hier is eigenlijk al te zien dat Pas de Lona wit zal zijn

Onderweg naar La Vieille
 R0010466
Klim naar La Vieille was eigenlijk koud en vochtig
Filmpje boven bij La Vieille, klik om te openen
La Vieille aan de voet van de Pas de Lona, nog ff wat foto's schieten en m'n regenjack aan, het regent inmiddels al een beetje het zou nog veel erger worden!

Hier moet het dan gebeuren, de Pas de Lona, achteraf viel het mee
pdel1pdel2pdel7pdel8

Boven bij Lac de Lona, hier was het inmiddels heel erg koud, eigenlijk niet leuk om foto's te nemen, ff onder en tentje geschuild, ik zag met vrees de afdaling naar Grimentz komen, dat zou hele erg koud worden, het eerste klappertanden was op de foto's onder een feit!

Uitslag
Plaats klasse        : 250 (van de 401 starters en 301 finishers)
Plaats overall        : 994 (van de 1779 starters en 1279 finishers)