Alpe d’HuZes juni 2013

De week van Alpe d’HuZes 2013
Zaterdagochtend rond 3:30 was het zover, Richard en Rodny kwamen mij halen om te vertrekken naar de Le Bourg d’Oisons om met Team Hwwonenfiets
10 fietsers, 3 vrijwilligers en een teamcaptain) deel te nemen aan Alpe d’HuZes 2013.

We hadden een voorspoedige reis en kwamen rond half 2 aan op de camping waar Henk en Martijn al de grote party tent hadden opgezet.
Lekker wat gegeten want we hadden best honger na de rit van ruim 10uur en genieten van het mooie uitzicht op de camping, wat zijn de bergen toch schitterend.
De tent opgezet en de bedden klaar gemaakt, we hadden een mooi plekje helemaal aan het begin van de camping in de klim naar bocht 21, ideaal om straks tijdens de ADH6 te rusten en je voeding snel weer te kunnen pakken.
Langzaam aan kwam de rest van het team ook binnen zodat we ’s avonds lekker met zijn allen in de partytent aan de tafels die Henk had gemaakt met allemaal foto’s en ADH6 logo en bergen, nasi met kip konden eten, dit smaakte erg lekker.

Zondag 2 juni
Op zondag stond een rit naar Le Croix de Fer op de planning, een rit van 40km waarvan er 30 geklommen moesten worden. Op papier leek het een mooie geleidelijke klim, niet heel stijl maar de praktijk was even anders, zeker de dag na de reis was deze pittig te noemen.
De rit naar de top was echt schitterend langs het stuwmeer, door het bos, langs de sneeuwwanden en met de vele mooie uitzichten.
Boven gekomen natuurlijk foto’s nemen want ja je wilt vastleggen dat je een col hebt beklommen.
Afdalen ging als een speer, heerlijk om je zo naar beneden te laten vallen, de teller zat geregeld achter in de 70 met een uitschieter naar 81.9km/uur max. Piet bleek achteraf nog een ruime 82 te hebben geklokt (-;
’s-Avonds weer lekker en gezellig gegeten met zijn allen, het weer was overigens schitterend de hele dag en zo zou het ook de hele week blijven.

Maandag 3 juni
Vandaag de beklimming van de Alpe d’Huez zelf, zowel fietsend als lopend gingen de teamleden vandaag de Alp op. Martijn had de Alp al op zondag gereden, de Bianchi moest boven gebracht worden, mooi Martijn en achteraf een goede beslissing!
De 1ste paar bochten van de Alp zijn erg pittig, met stijgingspercentages tussen de 10 en 13% als je nog koud bent voel je dat wel even. Maar ik zat er eigenlijk wel lekker in, het liep lekker. Maar helaas moest ik John op een gegeven moment laten gaan, ik kreeg kramp in mijn darmen (fijn )-:), ik ben in een bocht afgestapt en had een leuk praatje met een Motard (vrijwilliger op de motor).
Op een gegeven moment weer opgestapt maar na een tijd weer zo’n last dus weer afgestapt, Bert en Richard waren inmiddels al voorbij gekomen, samen met Kees omhoog gereden dat ging beter, Kees had een lekker tempo. De laatste paar bochten werd de kramp gelukkig minder dus kon ik weer een hoger tempo rijden. Bovenop verzamelen, inschrijfnummers ophalen en weer lekker afdalen naar de camping. Wel goed opletten het was rommelig en druk op de berg, veel fietsers, lopers en auto’s.

Mecanicien
De hele week heb ik fietsen na kunnen kijken van de teamleden, een hoop remmen en versnellingen weer goed afgesteld, ook van andere fietsers op de camping. John van zijn knieklachten af kunnen helpen door hem goed op de fiets te zetten. Het was leuk om allemaal te doen!

Dinsdag 4 juni
Voor mij een relaxte rustdag, ik heb weinig gedaan.
Ik kon na alle hectische weken met 2 overlijdens in Marjon d’r familie (opa’s) en mijn moeder die op donderdag 30 juni in het ziekenhuis terecht kwam met hartritmestoornissen wel even een rustige dag gebruiken.
Vandaag moesten de teamleden die op woensdag zouden fietsen alles gereed hebben, de fietsen waren inmiddels allemaal gecontroleerd en afgesteld, Martijn mocht Rodny zijn fiets gebruiken want die had een lichter verzet.
Nog met de 10 teamleden wat gedronken in het dorp waar geen kip meer te bekennen was.

Woensdag 5 juni
De grote dag voor de woensdagfietsers, ze hadden er allemaal zin in, om 10 uur moesten ze starten.
Samen met Richard, John en Bert naar bocht 20 gelopen, in bocht 21 knalde de muziek uit de speakers, zeker het nummer van Gigi d'Agostino – I'll fly with you was erg gaaf om zo te horen op de berg. Na een tijd kwamen de 1ste lopers en fietsers boven, echt heel bijzonder om dit te zien, dit terwijl helemaal benden ook nog steeds mensen kwamen aanfietsen vanuit het dorp, het waren er echt heel veel. Nog een vrouw geholpen met haar band die niet goed zat, leuk om iemand zo weer op weg te kunnen helpen.
De teamleden kwamen 1 voor 1 voorbij, ze zagen er allemaal fris uit dus dat kwam allemaal wel goed.
Op een gegeven moment weer naar beneden gelopen, wat gegeten bij de tent en toen in de bocht bij de camping gaan supporten.
De fietsers gingen erg lekker, Martijn en Kees zijn de 2de en 3de keer samen omhoog gereden.
Piet heeft zelfs 2x omhoog gereden, knap Piet, je bent meer een daler hé (-;
Paula zag er na de 1ste beklimming ook nog fris uit en ging nog voor een 2de keer maar vond het uiteindelijk toch gezelliger om in een bocht lekker te kletsen en kwam op een gegeven moment weer naar benden.
Annemarie had last en besloot om het bij 1x te laten wat natuurlijk ook een hele mooie prestatie is.
Nu brak het moment voor de donderdagploeg aan, alles werd gereed gezet en gemaakt, laatste puntjes gefinetuned aan de fietsen. Bijtijds naar bed want het zou vroeg worden de volgende morgen, uiterlijk 3uur de bedjes weer uit.

Donderdag 6 juni
Ik was om 2:15 klaarwakker, nog een half uurtje lekker liggen het zou een lange en warme dag worden. Spullen gereed gemaakt, gegeten, fietskleding aan, naar de WC en toen was het zover op naar centrum Bourg. De start zou om 4:30 zijn maar met 5000 fietsers zou het wel even duren voordat we konden starten. Om 5:05 was het onze beurt, samen met Rodny, Richard, Bert en John gingen we van start, rustig aan in het donker.
Als snel reed iedereen zijn eigen tempo, ik kon mijn hartslag mooi laag houden, onder de 140 slagen (omslagpunt rond de 160) dus doseren lukte goed.
Het was wel heel erg druk op de berg, alles ging kris kras door elkaar maar al die lampjes was wel een erg mooi gezicht.
Na 1:34 was ik boven waar het toch wel erg fris was zo vroeg in de morgen, boven was het zo druk dat ik bijna een half uur heb moeten wachten voordat ik weer kon afdalen.
Beneden in de bocht stonden de teamleden ons op te wachten om ons aan te moedigen.
De 2de klim direct achter de 1ste aan, dit was ook het plan, zo snel mogelijk de 1ste paar klimmen doe voordat de zon goed door zou komen. De 2de klim ging in 1:36 wat voor mij weer een mooie tijd was.
Ik had helaas wel last van misselijkheid na het drinken en eten, ik voelde me ook erg leeg helaas.
Inmiddels waren Lo en Ellen ook boven gekomen om de nodige foto’s te maken en ons aan te moedigen wat natuurlijk wel erg fijn was.
Na de 2de afdaling de camping op gereden om een nieuwe voorraad in te slaan en wat anders te eten dan repen en sportdrank.
Op de camping heb ik gewacht tegen advies van Piet in op Richard en Bert, ruim een half uur stil staan zou gevolgen hebben zou ik tijdens beklimming 3 merken.

Klim 3 liep dus al gelijk niet lekker, de 1ste paar bochten voelden helemaal niet goed met als gevolg dat ik Bert en Richard moest laten gaan om op mijn gemak wat te eten en te drinken en een plasje te doen. Uiteindelijk liep het wat beter tijdens deze beklimming, was wat minder misselijk en in 1:45 was ik toch nog boven, viel niet eens tegen, zonder stopje erbij zat ik op mijn 2 vorige tijden.
Boven gekomen hadden Bert en Richard op mij gewacht en samen zijn we afgedaald naar de camping waar we even hebben uitgepuft.

Vervolgens zijn we gestart met klim 4, we hadden afgesproken om behoorlijk wat bochten te stoppen. In bocht 16 stonden de fietsers van woensdag, was een gezellige bocht met muziek, drinken, soepje dus daar een tijd blijven hangen.
Klim 4 ging wel steeds beter en kon lekker tempo blijven rijden naar de finish. We waren in 2:24 boven, de langste klim maar ook wel de leukste, de sfeer zat er goed in.
In principe hadden we ons doel bereikt, 4x de Alp op maar Richard wilde eigenlijk nog wel een keer maar ik twijfelde. Bert vond het sowieso wel genoeg geweest.
Beneden gekomen zijn we gaan zitten bij de camping, de oogjes kon ik nog amper open houden door de vermoeidheid, Richard viel ook bijna in slaap. Als ik neer was geploft op mijn bed was ik zo blijven slapen.
Om 17:11uur gestart met de 5de beklimming, afgesproken om weer een paar bochten te stoppen, dat was voor mij wel nodig om te stoppen na de 1ste paar bochten, wat een pijn in mijn benen zeg.
De support tijdens de beklimming van alle mensen langs de weg was echt super, die mensen staan al de hele dag aan te moedigen en peppen je weer een beetje op om toch nog de laatste keer omhoog te gaan.
Uiteindelijk zijn we niet heel lang en veel gestopt en waren we in 2:01 boven bij de finish.
De Alp was klaar, toch raar, je staat daar met zijn 2’en tussen heel veel blije en vrolijke mensen en kan nog amper een glimlach op de foto krijgen van vermoeidheid (-;

Na deze ervaring kunnen we allemaal heel trots zijn op onszelf, het meerdere keren beklimmen van de Alp is echt zwaar, zeker met de hogere temperaturen. Ik vond het donderdag erg warm, de bekers koud water en natte sponzen waren erg lekker.

Besef
Op de dag zelf besef je nog niet echt wat je allemaal hebt gedaan en meegemaakt, je krijgt natuurlijk wel behoorlijk wat mee op de berg om je heen. Maar de dagen erna krijg je pas het besef en voel je de impact waar je aan hebt deelgenomen, de ADH6 is niet zomaar het beklimmen van een berg.
Het samen toewerken naar een doel, en dat ieder op zijn manier was erg mooi om mee te maken.

De cijfertjes
Afstand : 142,54 km Calorieën : 8677 C
Fietstijd : 10:30:47 Gemiddeld : 13,6 km/u
Hoogtemeters : 5593 m Max snelheid : 64,9 km/u
Gem hartslag : 132 bpm Gem cadans : 54 rpm

Supporters
Ik wil mijn gezin en moeder bedanken voor hun hulp en ondersteuning, het vele trainen, deelnemen aan activiteiten om geld in te zamelen en de Alpe d’HuZesdagen kost veel tijd.
Alle sponsoren, zowel relaties van HW Wonen als vrienden, familie en kennissen om mij heen wil ik graag bedanken voor hun financiële bijdrage en hun aanmoedigingen en berichtjes. Zeker in de week voor de ADH6 en tijdens de dag zelf was het echt super om alle aanmoedigingen te lezen, heel erg bedankt daarvoor.
En natuurlijk wil mijn werkgever HW Wonen bedanken, zij hebben ons ondersteund met tijd, faciliteiten en middelen om dit mogelijk te maken.

Team
Alle teamleden wil ik graag bedanken voor een hele gezellig week, we hebben wat afgelachen en leuke momenten gehad.

De vrijwilligers hebben ons goed verzorgt met lekker eten, we hadden een superploeg.